Tuesday, May 19, 2009

sikiT stoRy about konsert finaL AF yang lepas...






BAYANGKAN final Akademi Fantasia musim ketujuh (AF7) tanpa Aril.
Bagaimana agaknya jika hanya Yazid, Hafiz, Isma dan Akim yang bertanding pada acara kemuncak AF7 itu? Sudah pasti, senario nya tidak sepertimana yang disaksikan semalam.

Keputusan sudah diumumkan dan peserta dari Sarawak, Hafiz membuktikan gelaran juara AF kali ini masih dimonopoli oleh anak kelahiran Malaysia Timur, selepas peserta kelahiran Sabah, Stracie Angie Anam atau Stacy menjuarai AF6 sebelum ini.

Namun, kedudukan Aril sebagai naib juara AF7 seperti dipersoalkan pula. Adik kepada penyanyi Izwan Pilus itu dikatakan menggunakan platform mudah melalui sistem AF Masuk dan terus melayakkan dirinya ke konsert akhir AF7 biarpun sudah tersingkir dua minggu yang lepas. Bukan mahu menidakkan kebolehannya sebagai seorang penghibur, kerana seperti yang dibuktikannya menerusi persembahannya pada final AF7 itu, ternyata keberanian Aril dalam 'menghidupkan' dirinya di atas pentas agak berjaya.
Cuma vokalnya yang agak kurang mantap atau seperti kata juri tetap AF7, Edrie Hashim, vokal Aril 'pancit' menyebabkan timbul persoalan adakah Aril sesuai bergelar naib juara AF7, sedangkan pemenang tempat ketiga, Akim sebenarnya bukan sahaja menonjolkan vokal yang lebih membanggakan berbanding Aril, malah konsep persembahannya juga menunjukkan kelainan.

Dalam hal ini, sudah tentu sistem undian SMS penonton menjadi penyebabnya dan ia segera dikaitkan dengan kemasukan Aril yang bagaikan 'mengacau' Yazid, Isma dan Akim daripada berpeluang meraih tempat yang kini menjadi milik mutlaknya itu.

Namun, gelaran naib juara AF7 yang dimenangi Aril itu tidak dipintanya, bahkan kemasukan semula ke AF7 juga bukanlah keputusan Aril sendiri.
Menurut Aril, kemasukannya semula dan kemenangannya pada final AF7 itu seperti rezeki baginya untuk meneruskan karier seninya.
"Bila saya diterima semula masuk ke dalam AF7, itu pun satu rezeki besar untuk saya dan sedikit pun saya tidak terfikir akan menang.
"Jangan salah faham. Saya bukan pengacau kawan-kawan saya yang lain untuk mendapat gelaran naib juara AF7 kerana bukan saya yang membuat keputusan itu dan bukan saya yang meminta.
"Bila orang kata saya pengacau, rasanya itu bukan saya. Tidak terdetik langsung mahu menggugat kedudukan mereka. Ini semua keputusan produksi Astro dan saya bersyukur dengan rezeki yang saya terima ini," tuturnya minta difahami.

Tambahnya, kemasukan AF Masuk itu juga bukan permintaannya.
Namun perasaan ingin menyertai semula masih ada seperti peserta-peserta lain.
"Perasaan saya memang bercampur aduk bila mendapat tahu bahawa penonton boleh mengundi peserta yang tersingkir untuk masuk semula ke AF7.
"Saya dah rasa duduk di luar akademi selama dua minggu dan impak positif dan negatif yang saya terima agak besar. Tapi bila saya dimasukkan semula, saya rasa seperti inilah peluang kedua saya untuk menunjukkan bakat yang ada dengan sebaik mungkin.
"Kemasukan saya juga kerana masyarakat yang mengundi dan menyokong saya. Saya berharap sangat semua pihak tidak menganggap diri ini sebagai pengacau," ulas Aril yang berazam menjadi ikon kepada para peminatnya.

Selain isu kontroversi impak kemasukan semula Aril ke final AF7, ada banyak kelemahan ketara pada konsert final AF kali ini.
Ia berikutan majoriti lagu-lagu yang dipersembahkan kali ini gagal mengangkat acara itu untuk wujud gah sebagai acara kemuncak AF7.
Paling malang apabila Yazid diberi tanggungjawab untuk mendendangkan lagu popular Dewa 19, Kasidah Cinta.
Benar, lagu-lagu yang didendangkan di pentas konsert AF bukan pilihan pelajar kerana ia dianggap sebagai cabaran untuk mereka mempersembahkannya mengikut cara masing-masing.

Namun, persoalan timbul adakah lagu dari genre broadway itu sudah pun dibuat susunan semula untuk disesuaikan dengan vokal Yazid?
Ini kerana vokal Yazid langsung tidak 'masuk' ke dalam lagu tersebut. Hal seperti ini tidak pernah berlaku dalam final AF sebelum ini.
Sepatutnya pada konsert final, pemilihan lagu perlu mengikut imej dan genre yang sesuai untuk pelajar-pelajarnya.
Persembahan kedua Yazid yang membawakan lagu barunya, Ya Papa juga tidak kena dengan vokalnya, cuma lagu itu lebih bertenaga dan ceria berbanding lagu pada persembahan pertamanya itu.

Nasib yang sama juga menimpa Isma apabila lagu Cinta Adam dan Hawa dendangannya dilihat seperti memberi tekanan kepadanya.
Juri tetap, Adlin Aman Ramli juga merasakan lagu itu kurang sesuai dengan Isma.
"Saya tidak nampak apa-apa istimewanya lagu ini untuk awak," komen Adlin terhadap persembahan Isma menerusi lagu popular Misha Omar itu.

Namun apa yang jelas, menyaksikan konsert akhir kelima-lima pelajar AF7 itu, kesimpulan yang boleh dibuat ialah persembahan mereka gagal mencapai tahap yang memberangsangkan seperti konsert akhir AF musim sebelum ini.
Masih banyak lagi yang perlu diasah dari segi vokal mereka lebih-lebih lagi, Aril dan Yazid.
Namun dari segi persembahan pentas pula, finalis AF7 terutamanya Aril dan Akim hampir mencapai tahap seorang penghibur.

Juara AF7, Hafiz sememangnya berjaya meyakinkan penonton bahawa persembahannya adalah yang terbaik pada malam itu.
Namun, persembahan Hafiz tidak sempurna seratus peratus kerana masih lagi ada kekurangannya.
Banyak yang masih perlu dipelajari Hafiz untuk menjadikan dirinya seorang penyanyi dan penghibur yang lebih baik di masa akan datang.

Bagaimanapun, persembahan Hafiz antara yang terbaik di antara kelima-lima pelajar yang bertanding pada konsert akhir AF7 yang diadakan di Stadium Putra Bukit Jalil Sabtu lalu itu.
Dengan gelaran juara yang dimilikinya kini, tiada apa yang dapat difikirkan olehnya tentang masa depan karier seninya itu.
Hafiz memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada pihak Astro untuk merencanakan perjalanan seninya selepas ini.
"Terus terang, saya tidak tahu hala tuju saya selepas ini dan tidak tahu apa yang bakal berlaku terhadap saya di luar akademi nanti.
"Tetapi saya dah bersedia untuk menerima cabaran dunia hiburan walaupun tahu ia penuh dengan dugaan," akuinya.

Pelajar Diploma Pengurusan Hospitaliti dan Pelancongan di Kolej PTPL Sarawak itu memberitahu: "Apa yang penting selepas ini, saya akan berbincang semula dengan pihak Astro mengenai hasrat saya untuk menghabiskan pelajaran saya selama setahun. Bukan berhenti seketika, tetapi mahu menggerakkan pelajaran dan nyanyian pada masa yang sama.
"Ini kerana, sebelum ini saya sudah berjanji pada mama (panggilan untuk ibu Hafiz) yang saya mahu capai impian saya dalam AF, kemudian saya akan capaikan pula impian mama dalam pelajaran.
Bagaimanapun, Hafiz menegaskan dia bakal menukarkan kursus pengajiannya itu kepada jurusan muzik pula, memandangkan karier nyanyiannya kelihatan semakin cerah.

Dalam pada itu, biarpun AF7 pada tahun ini mendapat banyak kritikan mengenai transformasi yang dilakukan, namun graf peningkatan program realiti ini semakin tinggi berbanding musim lalu.
Menurut Pengurus Saluran Astro Ria, Khairul Mizan Shagul, perubahan yang dilakukan dalam AF7 ternyata mendapat sambutan positif daripada penonton dengan peningkatan undian sebanyak 45 peratus.
"Ini menunjukkan AF masih lagi relevan dan diterima ramai lebih-lebih lagi dengan perubahan yang dilakukan.
"Kejayaan transformasi yang dilakukan mungkin akan menjadi lebih baik untuk tahun akan datang dengan pengalaman yang berlaku tahun ini," katanya.

Selain Yazid atau Mohd. Yazid Kamal Ibrahim, 22, yang membawakan lagu Kasidah Cinta dan lagu baru, Ya Papa, pada konsert final AF7 itu, Hafiz atau Mohd. Hafiz Mohd. Suip, 19, mendendangkan lagu Anuar Zain, Kau Bunga Cintaku dan sebuah lagu baru, Masih Jelas.
Sementara Akim atau Afiq Hakim Ahmad, 18, mempersembahkan lagu popular Faizal Tahir, Bencinta, dan lagu baru berjudul, Bengang.
Selain lagu Kasih Tak Sampai, Aril atau Khairil Azam Pilus, 24, pula turut menyampaikan lagu baru, Toksik.
Isma atau Ismaliza Ismail, 30, menyanyikan lagi Cinta Adam dan Hawa dan lagu baru, Bisikan... Godaan.


My Notes:-
satu ulasan yang pada aku hampir lengkap mengenaI konsert final AF...
dan juga hampir tepat setiap ulasan yang diberi mengenai setiap pelajar...
ariL memaNg perlU belajar lebih banYak tentaNg vokaLnya...dan pada masa yang sama memaNtapkan lagi persembahannya...elemen-elemen yang perlu disuntik di dalam persembahannya perlulah diberi kelainan supaya orang tidak akan jemu...kena contoHi cara paKnil...walaupun bidang mungkin tidak sama, tapi pakniL sentiasa memberi sentuhan baru dalam setiap perkara yang dibuatnya...sebab itu dia masih diminati ramai sehingga kini....

No comments: