Tuesday, May 19, 2009

inilaH yang edzlin maksudkan kan...

CERITA BELAKANG TABIR FINAL AF7



Segala-galanya telah berakhir. Sesi pengajian AF7 kini telah pun ditutup oleh Principal Tiara Jacquelina selepas Hafiz dinobatkan sebagai juara baru. Bagi yang berada di Stadium Putra Bukit Jalil, mereka dapat merasai suasana gegak gempita yang menyelubungi segenap ruang bak final kejohanan bola sepak.

Apakah perkara menarik yang berlaku di belakang tabir? Jom kita ikuti paparan murai.com.my


Corat-Coret AF7:

# Abang kepada Aril, Izwan Pilus sempat datang ke konsert akhir AF7 tetapi tidak dapat lama berada dalam stadium kerana perlu menghadiri latihan pertandingan Bintang RTM. Izwan turut gembira dengan kejayaan Aril di tempat kedua.


# Berbeza dengan musim lalu, kali ini tetamu VIP dan pihak media diraikan dengan majlis koktel sejam sebelum konsert akhir bermula. Lisa Surihani, Dafi dan Ainul Aishah adalah antara artis yang paling awal datang ke majlis koktel itu.


# Pada sebelah petang, Karnival Gempak Selebriti Astro ditimpa hujan rahmat. Namun ramai peminat tidak berganjak dan sanggup menonton persembahan artis di bawah payung.


# Anita Sarawak atau Kak Nita adalah antara penyokong Hafiz. Melihat kemunculan Hafiz, Kak Nita dan suaminya Abang Mahathir terus menjerit dan bersorak sakan! Kak Nita juga kagum dengan semangat Isma yang masih lincah beraksi walaupun sudah ada anak 5.


# Seorang lagi penyokong setiap Hafiz adalah produser filem Anu Dalam Botol, Raja Azmi Raja Sulaiman atau Kak Mi. Kak Mi memang banyak menghantar AFundi secara pukal kepada Hafiz dan ia tertera dalam pesanan mesej di telefon bimbitnya itu. Malam itu, Kak Mi duduk di sebelah Mak Mah yang juga ibu pengkritik Adlin Aman Ramlie.


# Seorang karyawan filem mengeluh salah seorang tenaga pengajar perempuan AF7 semakin kekwat sekarang sejak wajahnya asyik keluar di kaca TV. "Dulu dia tak macam itu. Jumpa kita dari jauh dah senyum dan menyapa, sekarang, angkat kening pun berat sangat. Biasalah, orang dah mabuk glamour..." kata karyawan yang sangat popular itu.


# Barisan artis Gempak Selebriti Astro seperti Zainal Alam Kadir, Reza, Farhan, Tam Suhaimi, Idayu, Fitri, Hazama, Farish dan Edlin memang kecoh bersorak di tempat mereka. Kemudian datang pula Nana Era yang makin cantik sejak hendak berkahwin ini. Nana juga penyokong kuat Hafiz.


# Ada dakwann mengatakan Kelab Peminat (FC) Hafiz menarik diri pada saat-saat akhir daripada membuka gerai dan centre spot untuk berkumpul ketika berlangsungnya Karnival Gempak Astro di luar stadium. Ini menjadi bahan bualan di kalangan FC finalis lain.


# Sebahagian penyokong Aril datang dengan sepanduk paling besar yang tertulis 'Kami Nak Aril Jadi Juara'. Mereka terpaksa duduk di tingkat atas sebab sepanduk itu terlalu besar dan perlu direntangkan ke bawah.


# Ramai berkata, meskipun Hafiz bergelar juara, tapi Aril yang menang sorak. Dia menerima sorakan paling gemuruh dan meriah sejak mula hingga akhirnya konsert itu. Pada awal konsert, Hafiz mendapatkan sorakan paling gemuruh diikuti Aril dan kemudiannya Akim.


# Ada segelintir peminat meradang apabila tempat mereka telah diambil orang disebabkan kekeliruan nombor tiket. Tapi bila konsert telah bermula, sejak jadi OK. Selain itu, kesian pula pengkritik Raja Lawak 3, Zaibo, yang tersesat mencari tempat duduk sehingga duduk di tempat pihak media.


# Jangan tak tahu, putera dan puteri dari kerabat diraja Brunei Darussalam pun turut berangkat menonton konsert final itu. Terbukti AF program yang sangat popular di Malaysia dan Brunei!


# Ketika lagu Menuju Puncak disampaikan oleh semua pelajar musim ini, Rubisa tidak dapat menari sama kerana kakinya telah terseliuh sewaktu latihan.


# Sewaktu persembahan bekas pelajar Top 20 pula, Lizda pula tidak dapat mengadakan persembahan. Difahamkan, Lizda yang juga isteri pelakon Ezani sibuk dengan perniagaan belacannya! Kesian pula melihat Abang Kelana yang berdepan dengan masalah apabila mula menyanyikan lagu Di Alam Fana Cinta (Fotograf).


# Ketika Aril mendendangkan lagu barunya, Toksik, dia merampas kertas di meja pengkritik dan membuangnya ke lantai. Semasa raptai penuh, dia menjadikan botol air mineral sebagai mangsanya dan ketika melontar hampir-hampir terkena krew Murai!


# Lucu pula melihat Hafiz yang seakan-akan agak bingung (blur) ketika sidang media tengah malam. Mungkin tergamam melihat ramai wartawan dan masih terkejut dengan kejayaan hebatnya itu. Sampaikan Hafiz terpaksa meminta wartawan mengulangi soalan mereka.


# Akim pula 'terlebih ramah' apabila siapa bertanyakan nama wartawan yang bertanyakan soalan kepadanya. Itulah realiti sebenar selepas mereka keluar daripada akademi apabila mula berdepan dengan 1001 cabaran.


# Ramai tidak tahu bahawa lirik lagu Isma, Bisikan... Godaan dicipta oleh Ketua Editor murai.com.my, Roslen Fadzil atau nama penanya Slen. Sebelum ini Slen pernah menghasilkan lirik lagu seperti Nurul Ajai (Cinta Mencintai Kita), Ziana Zain (Lembah Asmara), Dato Siti Nurhaliza (Kembalikan Indah), Dr Fazley (Cerita Asmara), Erema (Pelita Di Bawah Purnama) dan Misha Omar (Sampai Di Sini). Kata Slen, dia tidak tahu lagu itu akan dinyanyikan oleh siapa sehinggalah menerima panggilan daripada komposernya Zul, suami Isma.

# Ada pihak mendakwa Cikgu Siti Hajar adalah ibu saudara Aril. Namun, itu semua tidak benar.

# Pengacara terkenal, Haji Aznil Hj Nawawi sempat singgah ke sidang media dan majlis supper untuk mengucapkan tahniah kepada tenaga pengajar dan barisan pemenang.




My Notes:-
nielaH cerita dalam murai.com yang edzlin maksudkan...
yang dihighlightkan adalah yang menarik bagi aku...
pasal banner yang besar tu, rasanya ada ternampak waktu nak umumkan juara...
memang sangat besar banner tu...so, fans aril tu memang duduk atas sekali...
but, camera dapat jugak capture that banner kat dalam stadium tu...
botol air mineral...? dahsyat sungguh imaginasi aril nie...
but, itulah dia...aku rasa, as he goes along perjalanan dia dlm dunia seni, pasti dia dapat menyesuaikan atau menggunakan material yang sesuai dalam setiap persembahan beliau yang tidak akan mendatangkan mudarat kepada orang lain...samalah kes macam mike stand dulu tu...heheh...aril, aril...
ada jugak cite pasal paknil sikit...sikit jer ker..? huhuhu...takperlah, yang penting tak lupa gak nak mention mantan AF nie...paknil begitulah...tidak sombong dan sentiasa mesra dengan semua orang...

3 comments:

Su3y said...

A'skum kak...

Oh,ini...
Tentang apa yang terjadi dibelakang tabir AF-7 yer...
Hmm...
Banyak betul yang terjadi yer kak...
Tapi yang paling best,abg aznil dapat hadirkan diri ke sana hari tu :)
Terubatlah rasa rindu semua kepadanya...
Hehehe...

Edzlin said...

berapa agaknya kos banner aril tu ye. besar gile, lebih dari satu plak tu. fans aril memang terbaikk awokkk

Peri Ungu said...

eilda darling.

lama aku tak drop komen kan? hihih seronok baca ko nye blog ni pasal tak yah p murai.com bagai pasal kat blog ko aku dah dapat baca semua.

anyhow, congrats pada aril dan juga penyokong aril. aku sokong hafiz tapi semua pon bagus. entertaining. good luck to all of them! yg penting ko memang la penyokong kipas susah mati kan? hihihi

rindu ko. bila nak jumpa??