Tuesday, April 13, 2010

salahGuna D.E.M.O.K.R.A.S.I.

aku rasa mcm terpanggil2 nak buat post kali nie...

aku yakin, peminat-peminat arwah Din Beramboi sekarang dah lebih kuat dan tabah dengan pemergian beliau...walaupun masih lagi terasa dengan kehilangan beliau, tapi aku rasa mereka-mereka semua termasuklah aku dah semakin kuat dan redha menerima ujian dari Allah SWT...

tapi, aku sedih dengan mentaliti sesetengah masyarakat kat Malaysia nie yang menyalahgunakan terms DEMOKRASI...

memang Malaysia mengamalkan sistem demokrasi, tapi hak untuk bersuara adalah untuk membuat kritikan2 yang membina..bukan untuk menghancurkan...

tapi, segelintir masyarakat di luar sana yang tidak senang melihat kejayaan orang lain, sepatutnya berusaha supaya lebih maju...tapi nie tak, dengki jer yang lebih...usaha taknak...

sejak allahyarham Din Beramboi meninggal dunia, ada plak insan/umat yang sampai hati mengutuk/mengata arwah secara terang2 di facebook yang mana facebook itu telah menjadi satu laman sosial yang agak gah sekrg nie...
aku terfikir, tidak pernahkah org2 ini berfikir jika anak-anak atau ahli keluarga, sahabat handai arwah membaca komen2 sebegitu? adakah org2 ini tidak mempunyai keluarga?

lagi satu, kalau betul lah tak suka arwah, cara arwah berlawak atau apa-apa yang seangkatan dengannya, kenapa tak suarakan sewaktu arwah masih hidup...
rata-ratanya mereka tak suka arwah sebab katanya arwah suka buat lawak bodoh...
kalaupun lawak dia bodoh, org tetap gelak gak...tetap suka...

lepas tu, bila org lain komen atas2 komen yang tak patut tu, mulalah guna terms demokrasi yang aku cakap tu...
kononnya, itu pendapat dia...sekadar menyuarakan, kenapa nak ambil hati...

tapi, personally i think...kita semua memang manusia yang tidak sempurna...
tetap akan ada salah dan silap...
so, sebelum mengata org lain, muhasabah diri dulu...
adakah kita dah cukup ilmu, cukup baik untuk mengkritik seseorang itu...?
kalau tak suka, janganlah nak buat PUBLISITI MURAHAN dengan facebook...

so, harap2nya lepas2 nie takdelah lagi umat2/manusia2 yang masih lagi nak menghina allahyarham Din Beramboi...
sebagai manusia yang beragama, segala salah dan silap arwah, ampunkanlah...
dan doakan semoga dia dilepaskan dari azab kubur dan ditempatkan di kalangan org-org beriman...amin...

Contoh eh...walaupun aku tak suka fasha sandha, tapi tetap tak setuju org yang create account i hate fasha sandha tu...tapi, itulah contohnya yang terbaik, yang mana peminat tak suka, terus je kutuk fasha sandha sewaktu fasha sandha tu still alive & kicking...mungkin lepas dia tahu ada acc mcm tu dlm facebook, membuatkan dia berfikir untuk memperbaiki diri dia akan datang...

wallahualam...

1 comment:

Edzlin said...

salam.

memang tak setuju menghina orang di internet terutama mereka bukan penjenayah pun.

saya suka jawapan anak sulung arwah din dalam melodi lepas.