Monday, September 08, 2008

new eNviroNment...new Job...more to leaRn...

hai kawan-kawan...
hai DoRaLiNa...[cakap hai kat blog sendiri]...

rasa mcm daH lama gila tak updaTe blog...busy memanjaNg...macam-macam dlm kepala nak ceRita,tapi tgklaH setakat mana yang maMpu disampaikan...hehehe...

untuK permuLaan, just wanna tell everyBody yang aku dah tukaR keje sekarang...
alhaMdulillah, dapat keluar dari HDC yang tak best tu...
aku sekaraNg kat lab di Klang...Makmal Keselamatan dan Kualiti Makanan Selangor...
jauh tu dari rumaH aku...sejam perjalaNan pergi, hampir 2 jam perjalaNan untuk balik...
taPi, aku rasa berbaLoi...
i leaRn new thiNgs...new enVironmeNt keje...totaLly differeNt from previous...
biasalaH benda baru, kita mesti sronok...
tapi, aku akan cuba sedaya upaya...

sekraNg nie, banyaK sgt benda kena belajar...
dari duLu selalu mengelak ada kaitan dgn lab...
sekali, bila tukar ke KKM kena pegi lab...hahaha... [padan muka aku]..
step by step, aku belajar kat sinie...
mmg byk kena belajar, tapi alhamdulillah...org-org kat lab klang nie suka membantu...ramah dan tak sombong...especially senior-seniornya...tak lokek ilmu...
tapi, kita sendiri yg kena ada inisiatif sendiri nak belajar...kena rajin bertanya...sebab bleh dikatakan ramai kat lab klang ni org lama...so, dieorg punyer experienced sangat berharga...

ari khamis [4/9/08], 1st aku melapor diri kat lab klang...
ari sebelum tu, sibuk belajar jln dgn che mat...peta sampai tak cukup 1 page...uishhh! punYalah hebat...hehehe...
dengan berdebar-debarnya aku bertolak dari rumah pagi khamis tu...6.30 dah kluar...
sampai area tol sungai rasau tu sebelum 7.30 lagi...tapi, disebabkan silap satu flyover jer, menyebabkan aku berpusing-pusing tak tahu nak ke mana...call che mat tak dapat...last-last aku berhenti kat stesen petronas tanya...
alhamdulillah, sampai pusat bandar klang...satu lagi masalah...lab tu kat mana?
call plak lab, tanya kat mana...aku taknaklah sampai nak cakap dgn en.ghani, tapi dieorg pass the line...
ruPanya aku dah lalu simpangnya, cuma tak tahu ada poliklinik kat situ...ingatkan rumah-rumah jer yang ada...
dah sampai poliklinik aneka tu, dah sangat lega dah...
ada lagi satu masalah lagi? labnya kat mana...? dlm poliklinik ker? area poliklinik ker?
kena call lab lagi...dieorg cakap naik tingkat atas...masuk ikut poliklinik tu...
haa! barulah aku nampak signboard, MAKMAL KESELAMATAN DAN KUALITI MAKANAN...
masa tu, Allah SWT jer yang tahu betapa legaNya aku...dapat jumpa laB nie...en.ghaNi sambut aku dengan senyum sengih...soalan pertama, sesaT lah tu...hehehe...

hari pertama aku sampai lab nie, blur sungguh rasanya...
diperkenalkan aku dgn kak shima...
kat sini ramai ptm, pptm..berbagai gred...
kalau tgk carta organisasinya, nampak banyak huruf C...hehehe...besTnya...juMpa huruf sendiri...selalu tgk S jer...hehehe...

hari pertama tak buat aper...baca manual chemical analysis...
nak tanya pon,tak tahu nak tanya aper... baca jerlah sampai tertido-tido...hehehe...
refresh sikit-sikit jerlah...
pastu hari kedua, kak shima nak ajar aku guna AAS...
ohya! luper plak nak bagitau, en.ghani letak aku under unit heavy metal [dh mcm genre rock plak]...hehehe...
so, kena berdating dgn AAS lah lepas nie...
hari kedua tu lah, kak shima nak ajar aku, sekali monitornya kong...takleh nak tgk aper-aper....
so, kenalah tunda ke minggu depannya...

hari ketiga [isnin,8/9/08]...barulah dpt guna AAS...setelah digantikan monitornya dgn monitor lain...
oklaH alat nie, mcm best...tapi tu baru 0.001 jer kot perkara yg aku belajar kat lab nie... [chewah! pakai no.perpuluhan jer sekrg nie]...

aku harap, hidup aku lebih happy kat lab nie...
daripada stress gila kat HDC...
aku berharap, kawan-kawan PTM dan PPTM yang lain, yang nak keluar dari HDC, cepat-cepatlah berdoa...
ada jer peluang, rebut...jgn tunggu lama-lama...
tapi, for those yg nak stay pon, it's ok...pilihan masing-masing...
yang penting, hidup kita lebih happy dan duit yang kita dapat bulan-bulan tu pon lebih berkat...mudah-mudahan...

kat laB nie, aku ada meja aku sendiri...dlm satu bilik yang ada 6 org lain lagie...
tapi, PC plak ada 2 jer, kena share...
so, limited lah penggunaannya setiap kali...kena consider org lain gak...
nie aku dpt guna pon sebab masa ada sedikit terluang...
tu yg aku amik kesempatan update blog...
[ari sabtu yg lpas, tmn k.biq pegi kemas ofis...konon nak update blog...sekali kena jaga aniQ daaa...hehehe]

kawan-kawan yg membaca bLog nie, especiaLLy yang kat ofis cyber, jgaNlah luperkan saYa di sinie...
saYa mustahIl dapat luPakan korang...
walaU di mana Pon saya beraDa, susaH nak Jumpa kekawaN yang sesama susaH dan senaNg suatu masa dulu...
staY keep in touch ya...

loVe u aLL..
ada masa, i uPdate lagi blog nie..
assalaMMualaiKum..

p/s utk en.sazLy :- ANIQ dah makin berat lah sekrang...aktif plak tu...golek-golek depan mesin atm...hehehe...
semoGa 'bakal adik' dia nanti jgNlah aktif sangat mcm aNiq...nanTi mesti en.sazLy dan
ct peniNg nak konTrol...hehehe...

4 comments:

Unknown said...

eilda..
kte dlm situasi yg sama..
rasa kekok plak tgk byk gler simbol C kat opis baru ni.. huhu..
pelbagai gred ade. yg kter ni gred tinggi2 pun tak pandai cm dowg kan.. pengalaman tu lagi penting sbnrnye dari ape yg kte blajar zaman tok kadok dulu..
harap2 kte yg dah pindah ke tmpt baru dpt masuk ngan keje2 yg akan kte buat nnt.. ameen...

p/S: rini sampai gak lab klang tu.. lab eilda.. huhu.. nmpk cm sumer org friendly ajer.. oo siap bley g jusco bukit tinggi lagi. dulu stok alamanda tak pun equine je la..

Chipmunk1070 said...

Kitorg kt sini pun takkan luper kat eilda doralina sorang nih...rindu bunyik loceng2 awak laaa...huhu..

sazly said...

sini lagi banyak c....

-iDa said...

betui2....
tP dak C kt cyBer lg geMpak!