Tuesday, September 09, 2008

utk seseoraNg...yaNg dah aku anggaP seperti abaNg...

aSsalammualaikum...

hmmm...early morning lagi aku dah masuk blog...tengok cam free jer arini...so, curi masa kejap...sebab tengah banyak idea...

post kali nie especiaLLy dedicated to somebody yang aku baru jer kenal... hampir 2 years [sejak masuk hub halal]...yang aku dah anggap macam abaNg aku sendiri...[maklumler, takde siblings...so, menumpang kasih pada orang lain lah...]


seMuanya bermula bila aku masuk hub halal pada 1.11.2006...di situ lah aku kenal DIA...mula-mula, kerek gila DIA nie...aku tengok pon macam cuak-cuak jer nak tegur...tapi, tengok kawan-kawan aku yang lain berani jer tegur DIA...aku pon joinlah tegur jugak...

1st impression aku, DIA ni mesti memilih junior mana yang DIA nak baik...he is friendly, tapi memilih...itu impression aku yang pertama...so, tak amik pusing sangatlah...then, suddenly bila dapat jadual audit [mase tu 3R yang buat], aku kena follow DIA...ada us.jo dgn dida sekali...kalau tak salah aku, sorang lagi ustazah rashidah...masa tu jadi partner in crime DIA...dok ngusik us.jo dengan dida...then, bleh plak dlm sibok2 ngusik tu [tulah, nakal sangat], hphone tertinggal dlm lab kot kat kilang...lab tu dah hampir nak dihantar ke dobi dah..nasib baik cepat call nak trace hp tu kat mana...kalau tak, mesti selamaT masuk washing machIne..hehehe...

masa tu aku ada 2 hp [sekrg pon still guna 2 hp]...kesian DIA nak bangun takde alarm...so, pinjamkan slh satu hp tu kat dia...sejak tu, baik jugaklah dengan DIA...tapi, aku nie selalu dpt mcm-mcm gelaran daripada DIA ni..tak berapa ingat apa gelaran yang diberi, tapi yg aku plg ingat "BAB-BAB"...short form utk debab kot...biasalah, aku kan chubby sikit...tu yg dapat gelaran tu...aku tak kisah sangat masa tu...terima ajerlah...memandangkan DIA senior kan...malas nak banyak bunyi...hehe...bila us.mawi panggil aku MANJA [sebab drama manja tu lah], uishh...galak DIA nie nyakat aku...siap dgn menari sekali...hehehe...saBor ajerlah...

then, suddenly adalah satu insiden berlaku...aku tahu slh aku, tapi aku dah berterus terang dan minta maaf...tapi, lepas tu aku perasan DIA tak tegur aku...bila kumpul ramai-ramai, DIA tak join...tapi, bila aku blah jer dari group tu, DIA akan join...aku tahu, kawan-kawan yang lain tak perasan...so, aku pon taknak besarkan isu tu...aku buat-buatlah sibuk and selalu duduk kat meja kak min [kan jauh dari meja bulat kaca tu]...lama juga keadaan tu berlaku...dlm berselisih faham tu, kena plak pegi majlis pelancaran skim pensijilan GMP kat parcel B...pegi dgn safura dn ustazah rashidah...naik keta safura...time tu, Allah SWT jer yg tahu betapa terseksa nya aku kena pegi tu...tapi, aku kuatkan ajer semangat...buat jer muka tembok...tegur jugalah DIA...tapi, DIA acuh tak acuh jer jawab...lama jugak keadaan tu berlaku...aku rasa mcm hampir sebulan lebih...sedihNya...Allah sahaja yang tahu...tapi, aku sabar ajerlah...terpulanglah pada DIA kan...yang penting aku dah minta maaf dan mengaku salah...

alhamdulillah...doa aku dimakbulkan...aku tak pasti bila,tapi aku ingat DIA ada tegur aku secara tiba-tiba...masa tu terperanjat jugak...tapi, aku buat biasa aja seolah takde apa-apa berlaku...DIA pon buat macam takde apa-apa berlaku...LEGANYA aku rasa...then, kiteorg berkawan lah terus mcm biasa...

aku rasa mula rapat dgn DIA masa pegi PD kot...aku, kak min dgn DIA...hari last kursus tu, kak min diambil oleh nazri...huhu...tinggallah aku dengan DIA....kiteorg plak nak balik awal masa tu, sebab kursus habis sehari lebih awal...so, kiteorg decided balik mlm tu jugak...sebab pegi dgn keta aku, so memula aku drive...then, ada insiden lagie berlaku...switch driver...DIA bawak...he's very worried that time sedangkan insiden yang berlaku takde kena-mengena dgn DIA...but, he's feeling very guilty...so, aku bagielah DIA bawak...he insist...alhamdulillah, selamat segala perjalanan lepas tu sampai putrajaya...

after that, kiteorg selalu buat aktiviti together-together...antara sekutu-sekutu rapat [hehehe]...ellen, acah, kak biq, safura pon kekdg join gak...main bowling lah, pegi karaoke lah, tengok wayang... [dah lama tak buat aktiviti tu bersama-sama kan]...paling terharu, masa DIA lawat kiteorg time induksi...maklumlah, induksi tu lama kan...2minggu...so, bile ada org melawat kiteorg kat situ, rasa syok gila...sebenarnya, banyak lagi aktiviti-aktiviti yang kiteorg buat bersama-sama DIA...sampai rasa takleh nak recall every detail...i

dlm jangkamasa yang agak pendek tu, banyak yg aku belajar dari DIA...cara nak survive di hub halal yang mana kita semua adalah minoriti...sebab kalau tengok cara DIA, dengan semua orang di hub halal dia baik...nampak mcm takde masalah jer...tapi, disebabkan dieorang2 tu pun bermuka-muka, so DIA pon kenalah buat yang sama...tak lokek ilmu...kalau ilmu auditing, selain kak min dgn en.din, DIA lah antara pakar rujuk jugak...kalau ada masalah in food or kerja, DIA boleh dianggap reliable...tanyalah, he will answer...

mula-mula aku anggap DIA just like my other seniors, tapi lama-lama kelamaan aku dah anggap DIA macam 'big brother'...memanglah tak dinafikan, sometimes he can be very nosy...kepo mcm kiteorg gak...[yelah, kiteorg nie pompuan, oklah jugak...hehehe]... but, sebenarnya he care for us...

kalau ditanya dari pihak aku apa yang membuatkan aku fikir he's caring, mcm kalau keluar mlm [aktiviti beramai-ramai], sampai jer rumah kena msg DIA bagitau dah selamat sampai rumah...kalau aku tak sihat, tanya "ko ok tak ni?"....kalau DIA tahu aku balik johor ker, sampai kg just msg him...bagitau dh sampai...aritu masa kiteorg [aku, safura dgn kak biq] pegi ipoh ellen kahwin, sepjg perjlnn tanya dh sampai mana...masa kiteorg nak balik putrajaya pon, sibuk bertanya jugak...masa keta aku bateri kong, pon tanya "keta ko dah ok?"...mcm sekrg sejak keje jauh nie, tanya "jumpa tak lab?" [waktu aku dah penat gila sebab sesat]..."brape lama perjalanan?" [dari rumah ke klang]..."sempat ker berbuka puasa kat rumah?"..."keje camne?"...soalan DIA memang simple & pendek jer, but very meaningfuL to me...rasa cam ada orang yang risaukan kita and amik tahu pasal kita...

sekarang nie, sejak keje dah tak satu ofis...mesti tak selalu dpt jumpa...tapi aku percaya, hubungan itu takkan terputus selagi kita berpegang padanya...



siapa DIA yang aku maksudkan tu?
DIA = Sazly Azizuddin @ en.sazLy

itulah en.sazly...org yang aku kenal tak lama, tapi very close and aku dh anggap dia macam abang aku sendiri...
even ada personal problem pon, aku tak kekok nak story dengan dia...

sorry yer en.sazly, bukan nak membodek atau mengampu...tapi, niat saya ikhlas...
saya cuma nak buat satu post dlm blog nie just to express my appreciation to u...
apa yang en.sazly dah tolong dan bantu saya selama nie, i can't put into words...
tengok ayat kat atas pon nampak terabur, but that is how i feel rite now...

walaupon aper org lain kata pasal en.sazly [dengar jer nama sazly, ada jer yg komen mcm-mcm hehehe], tapi pada saya itu tak penting...yang penting siapa SAZLY yang eilda kenal...


en.sazLy, thanks for everything...
saya harap en.sazly tetap ingat kat saya sebagai adik...
walaupon tahu en.sazly ada ramai lagie adik, tapi saya cuma nak menumpang sikit kasih sayang seorang abang...
nanti kalau saya sms en.sazly, jangan plak jemu eh...
if anything ade apa-apa en.sazly nak share with this litlle sis [little ker? hahaha]...just tell me ok...
doa saYa agar en.sazLy sekeluarga [siti, aniq dgn bakal adik aniq] bahagia selalu...


p/s : en.sazLy, tak jadilah buat raya...ada banyak halangan lain...insyaAllah, bulan 11 kot...doa-doakan untuk saya eh... lagi satu, jgn lupa tuntut janji saya dgn en.sazly lepas raya nie...saya dah niat, so kena buat jugak...



zwani.com myspace graphic comments

5 comments:

Unknown said...

sure DIA bangge gler ade owg post blog khas utk dia.. hehe..

p/S: eilda nk wat bulan 11? baper hb?

Chipmunk1070 said...

Iyer ke dia tak kedekut ilmu?? Nana mintak slide pasal additive dia tak bg pon.. :( (SOrry arr sazly..saje nak sabotaj..hehehe..)

BULAN said...

Ooo....En Sazly memang bagus orangnye.Bosan jugak bile dah kehilangan seorang kawan yang selalu bergurau di sini.Sunyi corner lot kiteorang nie tau...

sazly said...

huhu... tergaru laaa.... tq atas keikhlasan itu....

fakarudinft.blogspot.my said...

Ah....bosanlah.....