Monday, August 04, 2008

happY + sediH....

assalaMmualaikuM...

sebenarnya dlm kepaLa aku ada macam-macam ceriTa nak cerita...tapi, taK tahu nak mula dari Mana...

let me see....

saBtu yg lepas, ada majlis hdc kat picc...dari 8 pagi sampai dekat 8 malam jugak..all talking about business strategy, what are vision, mission, what are they trying to do...to maKe halal is the best in the world...what they said are true, brilliant...but, i still thinK aku macaM salah tempaT jer pegi...i do certification, so aper yg org-org tu cakap kepaLa aku takleh proses...by the way, masuk hdc pon bukan secara sukarela...tapi terpaksa...so, faham-faham jerlah kalau terpaksa...aper hal lain kalau boleh taknak tahu, nak buat jer kerja...aper strategy, bapak strategy pon malas nak amik tahu sebab aper yg selama nie minda aku dah set, pegi hdc sebab atas arahan kerajaan, saya yang menurut perintah, terpaksa, dan hanya membuat kerja...lain-lain hal taknak amik tahu...

pastu, adalah seorg makhluk yang aku gelarkan 'mulut bacin' sebaB suka menyaMpuk cakap org lain dgn nada yang sarcastic...kalau dia memaNg org hdc takperlah...nie ex-jakim...org lama hub halal plak tu...tapi menuNjuk sangaT dgn depan staff2 jakim nie yang ko tu pro hdc...mengaJuk cakap org lain...berlagak gila...rasa diri mcm bagus saNGat...mana tak angIn aku...dahlah kalau menyaMpuk tu dgn nada menYindir...diam-diam sudaHlah...ko tu pon setakat satu bahagian jer org kuat, takyaHlah cakap baNyak...tu pon ye ke org kuat...banyaK lagi org lain yg lebih berkaliber dari si mulut baciN tu... disebaBkan aku menahaN marah yaNg teramat sangaT [daHlah sediH tgk keadaaN diri sendiri di tempat org], mengaLirlaH airmaTa tanpa disengajaKan...

itu semUa parT yang tak besT lah sepJg sabtU tu... Taqeem, kesiMpulaNnya tak besT...hahahha...

ada satu perKara yang buaT aku bleH bertahaN dlm hdc nie...rakan-rakan seperjuangan...melihatkan rakan-rakan yang sama-sama jugak mcm aku, menahan segala beban kerja yang diberi membuatkan aku bleh lah bertahan sikit...antara org yaNg secara tak laNgsung memberI semaNGat yaNg dah haMpir naK malap nie...en.saZly...walaupoN bagi org laIn muNgkin naMpak en.sazLy tak beraPa serius, but sometImes aper yg dia kaTe tu membuaTkan aku berfikir gaK...pernaH dia cakaP dgn aKu supaYa sabaR jerlaH dgn seMua nie...kita adalaH mangsa keadaaN...en.sazLy pon aku tengoK byk gaK sabaR...bila dia badMood, aku pon taK beraNi tegur...silap-silap, aku pon dimaraHnya...

tapi, ape poN pada aKu...en.sazLy adalaH seorG abaNg...besT gak biLa en.sazLy cakap aku nie 'adik'... mungkIn sebaB aku nie takde adik-beradiK kaN, so...suKalaH bila org paNggil kita adIk...kak biq pon selalU paNggil aku adiK...dulu, masa aku keje mstIme, zaMri adalaH org yaNg aku bleh anGGap sebagaI abaNg...seorg yang aku bleh percayaI dan bleH lend his ears for me...di hub halaL nie, en.sazLy adalaH abaNg aku kat sinie...kebetulaN zamri dan en.sazlY sebaya...cuMa bulaN jer berbeza...zaMri januaRi, en.sazLy julaI... thaNks en.sazlY for beiNg my bro all this whIle...walaUpon taHu dulu en.saZLy pernaH maraH dn tak tegur saYa, but i stiLL respecT u and regaRds u as 'abaNg kepada adik'nya....adik nya tu of course lah aku...hehehe...btw, thanks agaIn en.sazLy...

but todaY, en.sazlY beritaHu KKM ada offer utk ptm 41 balik ke KKM...aku kalau boleh, mmg nak kuar dari hdc nie...tapi, banyaK perkara kena fikir...mungkin aku blum bersedia...atau takut tak perform...atau takut pada hakikat dgn nature keje kkm...atau tak tahu aper lagi yang sebenaRnya tak sedia...ada a few of my friends yang minta...kak biq, nurul, ida, en.sazLy...this ppl are friends that very close to me...kak biq, dah macam kakak sendiri...but, this lately seem to have a problem...but, i can't ask because taknak kaco duLu emosi dia...nuruL, she's a very good friend...it will not be the same kalau nurul takde... ida, kawan gaduh dah takde nanTi...en.sazLy...lagielaH aku rasa kalau dia takde...takde abg yang aku leh ngadu masalah and sesaMa nguMpat hehehe...tapi, tahu sangaT dia dah lama nak kluar dari halal...

all the best for all my friends yang minta tukar ke kkm...hope u will like ur new job [if selected]...i believe that it is your best choice...untuk kebaikaN diri sendiri kan...
pada yaNg tinggal di hdc, kuatkaN semaNgat...sama-samalah membaNtu antaRa satu sama laIn...kalau ikutkaN hati mmg tak tahaN, tapi kena tabaHkan jugak....

so, itulaH cerita haPPy + sediH aku...

tak taHu kenapa...rasa naK mengaLir jer airmata nie...
Mungkin taK tahaN gak dgn bebaN kerja yang ada...stress...kawan-kawan baIk nak tinGGalkan aku...and macam-macam perasaaN...hoPefully, toMorrow aku akaN Okey seperti sediaKala...

3 comments:

Unknown said...

pOem for a dEar FrEN a.k.a EILDA DORALINA

soMe days arE rOugh,
Some dAys aRe juSt hArd,
aNd somE daYs Are miXed-up,
s0me dayS neVer enD.
bUt wHen iT getS toUgh,
whEn you'Re feeliNg disHeartened,
alwAys reMember tHat u'vE g0t a fRiend iN Me (^_^)

actually, nrl pun sayang sgt nk tinggalkan kawan2 best kat sini.. klu fkr psl keje, mmg da x de smgt nk fight kn halal mcm kte under jakim dulu.

tapi rasa klu dapat peluang utk keluar ke tmpt len yg boleh dpt ketenangan minda, nk jugak cuba. keje bwh hdc nih makin lama makin dah xde kesabaran yg boleh nk simpan dah.. dgn org2 yg menyakitkn hati esp x-jakim tu & org yg kat bwh ketiak lmkk tu.. nrl risau nnt blood pressure asik naik je..

mungkin jugak, 'klu la' dpt tmpt keje len nnt.. tak jauh beza dgn situasi skg.. mcm kuar dari mulut buaya, masuk plak kat mulut rimau. cume yg berbeza nya.. nrl da tak payah nk jd org suruhan dia lagi.. dan nrl akan rasa sgt lega masa tu..

lambat laun, kte sume akan kua jugak kan.. jom kte sama2 doa supaya dpt berambus dr hdc cepat2. ameen

Anonymous said...

actually,kmi y nk kuar pn sdey tp pe daya..prasaan igat blah dr HDC nie lbih kuar drp stay kt cNi..ttiba smlm en sazly bitau pluang keemasan tu so kmi abik (try...tu blum ttu pn Mariam lps kmi tau)..

ktenangan aku dh HDC "kidnnaped" so aku nk try cri d tmpt laen plak.mkin new enviroment xseindah y dhrpkan tp insy kmi akan berusaha u ssuaikn diri huhu...

aku tau rmai dkalangan dak fdtech y ingin kuar tp xberani u mnempuhi 'culture' d tmpt bru.tp xpe,kowg leh still u ptahankn halal...

Anonymous said...

Dearie epal,

Life is full of challenging..wat we expected sometimes not as a way its...i alwayz rindu nk dgr ur kenakalan n kehavocan..hope u can mantain dat my dear..for my frenz y mtak tkar..al da best..hope wat u wish n dreamed of akan terlaksana..tata