Wednesday, April 15, 2009

after 1 moNth i'm not updating bloG...

assalammualaikum...

wah! lama dah rasanya tak update blog nie...bukan takde story, tapi masa dan kesihatan tak mengizinkan...

apa yang aku tengah buat sekarang? ops! bukan apa tengah buat, tapi di mana sebenarnya aku berada sekarang...? haaa...aku kat seri cempaka service suites kat cheras, kena menghadiri this kursus on metodologi penyelidikan...apa tu ek? alaa...kursus nie mcm nak bagi kite cara-cara macamane nak buat sesuatu research dgn cara yang betul...seminggu woo aku kat sinie...bukan tak suka pergi kursus nie...of course utk sesuatu ilmu, kite takkan menolak...tapi, yang tak bestnya kena PAKSA RELA come up with a research proposal yang memang kena buat betul-betul...uishhh!! jenuh nie...tak pasal-pasal kena buat research while we are not readily to do research for the time being....tapi, dah tak boleh nak berpatah balik pon...kena jugak buat sama ada suka atau tidak, bersedia atau tidak...huh! paksaan sungguh lah dieorang nie....

takper, we leave first that story...aku nak story sikit apa yang berlaku ke atas aku sejak sebulan yang lepas...yang menyebabkan aku dah lama tak update blog aku nie...

pada 25/3 yang lepas, embah aku (mak kepada ayah) telah pun pergi menyahut seruan Ilahi sebab sakit tua...aku dapat call dari ayah aku pada pukul 2 ptg...dahlah baru je lepas buat labwork (thari pon tak pegi lunch, kirim jer kat kak shimah)...masa tu, ayah aku berada di KL sebab dia terlibat dengan perhimpunan agong UMNO kat PWTC...kepala aku blur......terkejut pun ya...tak sangka, mak aku baru jer cerita pasal keadaan embah aku yang memang tak sihat, tapi taklah nazak sangat...cuma, memang mak cite mmg embah dah nampak tak larat...so, bila kepala dah tak berapa blur, aku makan lunch dulu sikit, solat zohor dulu, inform pada ofis yang aku kena cuti emergency 2 hari, then terus amik time-off 2 jam...3.30 aku kluar ofis, aku kena fetch ayah aku kat tol kajang (aku tak tahu nak amik dia kat pwtc, tak expert pon jalan2 kat kl nie)... lepas amik ayah aku, pegi putrajaya jap sebab nak kluarkan duit from the atm, then balik rumah untuk kemas-kemas baju...6pm terus drive balik jb dengan ayah aku sekali, sebab nak amik mak aku plak kat sana...sampai jb kul 10pm...rehat jap, mandi, solat, then kul 12tgh malam, bertolak plak balik ke kg di bt pahat, johor...embah aku meninggal di rumah che jo (adik bongsu ayah) kat parit yusof, bt pahat...arwahnya plak tak dapat nak dikebumikan hari yang sama sebab katanya takde org nak galikan kubur...ntahlah, wallahualam...so, aku sampai umah che jo tu kul 2am...badan nie tak tahu nak cakap, mmg penat gila...sebab i do all the driving...from klang-bangi-jb-batu pahat...tapi, mlm tu mata aku takleh nak tido....dekat kul 4 gak baru mata aku leh lelap, tu pun tertido kat kerusi...hampir kul 6 terjaga, pegi umah ucu plak (adik mak aku) untuk solat subuh, pastu barulah balik semula ke rumah che jo...dlm kul 10am, barulah dapat dikebumikan arwah embah dengan selamat....

aku stay kat batu pahat sampailah ari ahad 29/3...ahad petang barulah aku balik ke bangi...hari isnin aku keje, tapi not feeling very well...ari selasa aku amik emergency leave sebab pagi tu, aku takleh nak bangun...kepala aku rasa berat sangat...then, the next day, aku kena demam...pagi tu pegi klinik, aku dapat mc 2 hari...dan bermulalah hari-hari yang agak payah bagi aku sepnjang aku demam dan tak sihat...badan aku sakit-sakit, selera makan takde, badan aku takleh nak bangun, kepala aku rasa pening sangat, takleh disentuh kulit kepala, rasa ngilu dan sakit, batuk, selsema...lepas mc 2 hari pon, masih tak ok...ari jumaat tu, aku kuatkan diri utk pegi klinik lagi, untuk amik mc...Ya Allah! dugaanMu sangat berat utk aku hadapi...segala sakit menimpa-nimpa dalam satu masa...tapi, aku tetap redha...cuba bertahan dengan segala dugaan...jumaat mlm sabtu tu, barulah demam berkurangan...tetiba ari sabtu tu, gastrik plak menyerang...mungkin sebab sepjg aku sakit, mkn tak teratur...tu yang sampai kena gastrik...ari ahad mlm isnin tu, barulah rasa kurang sikit gastrik...alhamdulillah, badan dah rasa sihat sikit...boleh pegi keje isnin tu...

then, ada masalah lain plak...aku jadi susah nak tido malam, kepala aku kdg-kdg rasa pening tanpa sebab, dan badan aku plak sangat banyak angin...ubat gastrik dah makan, angin pon dah keluar...tapi, angin dlm badan mcm tak habis-habis...disebabkan angin tu lah, aku sering rasa nak muntah...sebab makan pon takleh nak makan banyak...kalau makan banyak, rasa nak terkeluar balik makanan tu...

akhirnya, mak dan ayah aku, menghantarkan air ubat untuk aku rabu lepas....ubat cara kampung...barulah sekrang rasa sihat sikit...tapi, angin dlm badan aku masih ada lagi...so,sekarang nie mak aku tak galakkan aku travel jejauh...nak balik kampung kat bt pahat pon mak aku tak galakkan dulu buat masa sekarang nie...biarlah aku dah sihat betul-betul, barulah boleh aku pegi mana-mana....

aku masih berharap dan tak putus berdoa agar Allah SWT dapat beri aku kesihatan yang baik...
amin...

No comments: